Ajpopoli in San Jan Comalapa, Guatemala

26 november 2019 - Miraflores, Peru

Ik heb het privilege dat ik de tijd en het geld heb kunnen vrijmaken om voor lange tijd rond te Reizen. Dit bericht schrijf ik bijvoorbeeld vanuit de Peruviaanse Amazone. Ik heb Al vele ongelooflijke dingen gezien en meegemaakt, ik heb prachtige mensen ontmoet. Ik Ben vaak diep ontroerd geweest Maar zelden Ben ik zo diep geraakt als door Ajpopoli, en daar zou ik Dan ook graag iets meer over Willen vertellen.

In juli 2019 trok ik door Guatemala in midden-Amerika. Daar bezocht ik het sociaal project Ajpopoli in het Dorp San Juan Comalapa. Een ervaring die tot op de dag van vandaag nazindert in mijn hoofd...

Comalapa is een mooi gezellig dorp met een authentieke sfeer, vele mensen leven er echter in armoede, het dorp ziet weinig toeristen.

Ajpopoli is een schoolproject waarbij twee prachtige dames de sturende kracht vormen die dit project mogelijk maken. Aan het roer van het project staat de Guatemalteekse directrice Camila. Zij begon de school met haar man zaliger meer Dan 2 decennia geleden (1997) op eigen financiele middelen: leerkrachten, middelen, accommodatie, personeel werden allemaal betaald uit de eigen zak. De school begon met een minimale bezetting aan personeel, een schuur die dienst deed als klaslokaal en amper 24 Leerlingen (kansarme Maya kinderen). Het project kende jaar na jaar een enorme groei. Dit bracht ook steeds meer kosten met zich mee (er waren meer leerkrachten en materiaal nodig, het schuurtje werd al gauw te klein, de Leerlingen moesten worden opgedeeld in leeftijdsgroepen,...). U moet zich de bedenking maken dat de families de school niets of amper konden betalen. Nu nog steeds betaalt het merendeel van de families geen enkele bijdrage aan de school en degenen die het wel kunnen betalen 20 of 30 quetzales per maand (minder Dan 4 euro). Ondanks deze moeilijk financiele situatie heeft het project op dit moment een prachtig volwaardig schoolgebouw ter beschikking met speelplaats en binnenkoer, voldoende leslokalen voor basisschool en kleuterklas die in de namiddag gebruikt worden door het lager middelbaar, 24 gepassioneerde personeelsleden geven les of zorgen voor 280 leerlingen.  Ajpopoli krijgt erkenning, ze zijn de beste school uit de regio. Dit alles was niet mogelijk geweest zonder de tweede sterke vrouw achter dit project: de Belgische Lou. Door een speling van het lot hebben Camila en Lou elkaar jaren geleden ontmoet. Lou, een dame met het hart op de juiste plaats, heeft nadien met enkele vrijwilligers de vzw Ajpopoli opgericht. Op regelmatige basis wordt geld ingezameld en schoenen in goede staat worden naar Guatemala gebracht,...

Camila heeft me een rondleiding gegeven in Comalapa alsook in de school en ze heeft me geintroduceerd thuis bij 2 families van studenten. Op die manier kreeg ik een totaal beeld van de leefomgeving van deze kinderen. Ik denk dat ik zelden zulke grote contrasten heb meegemaakt. In de school zien de kinderen er niet arm uit. Integendeel, ze zien er verzorgd en fier uit. De schoolsituatie en de thuissituatie zijn echter dag en nacht verschil. Vele van deze kinderen leven thuis in de totale marginaliteit. Aangezien de meeste families zelf analfabeet zijn, is de ondersteuning van thuis uit absoluut minimaal. Als je deze thuissituatie ziet, zou je denken dat een kind van begin af aan kansloos is om uit deze armoede te ontsnappen. Toch slagen vele kinderen uit Comalapa erin een beter leven voor zichzelf op te bouwen. Ik bezocht de families van Emily en de zussen Rebekka en Sara. Emily, Rebekka en Sara zijn zeer goede studentes, ze gaan graag naar school en dragen een fierheid in zich die hen onderscheidt van hun thuissituatie.

Ajpopoli is steeds op zoek naar nieuwe fondsen zodat ze dit prachtige maar moeilijke werk kunnen verderzetten. Het eindejaar en de feestdagen komen stillaan dichterbij. Met kerstmis denken we traditioneel gezien aan mensen die het minder goed hebben Dan onszelf. Met nieuwjaar stellen we onze goede voornemens op. Indien u nog op zoek bent naar een project dat de moeite waard is om te ondersteunen en waarbij u er 100% op mag vertrouwen dat uw bijdrage niet aan 7 tussenposten blijft plakken, Dan raad ik u aan uw Hart (en ja, dus ook uw portefeuille) te openen voor Ajpopoli. Laat ons er voor zorgen dat kinderen zoals Emily, Rebekka en Sara een eerlijke kans krijgen iets van hun leven te maken.

Meer praktische en historische info kan je op http://ajpopoli.com/nl/ vinden. Je kan deelnemen aan activiteiten zoals het eetfestijn en de quiz. Je kan een vast bedrag overschrijven en schoenen doneren. Je kan peter/meter van een kind worden waarbij je voor 21 euro per maand of 250 euro per jaar (fiscaal aftrekbaar voor 45%) alle schoolse kosten van 1 student(e) dekt, in ruil krijg je dan een persoonlijke band met de student(e) in kwestie waarbij je persoonlijke briefwisseling, foto's en schoolresultaten mag verwachten. Indien je dat wenst kan je de school en jouw petekind zelf ook gaan bezoeken in Guatemala.

De kinderen van Comalapa danken u.

Hartelijke Groeten,

Benjamin Vermeir

PS: Indien dit bericht je raakt, het staat je Vrij het met de Hele wereld te delen.