Lange Brief van een vaak gefrustreerde rare kwiet.

28 november 2018 - Tuxtla Gutiérrez, Mexico

To all my non-Dutch-speaking audience members (if I have any?) I feel like writing this post in Dutch because it is an emotional one for me and emotions are most easily expressed in the mother tongue (if you do not believe that, think about how many curse words you know in all the languages you speak, I'm quiet sure your cursing vocabulary will be the most extensive and emotional in your mother tongue.) Though, should anyone be interested in a translation of what I have written, just let me know and I will happily provide a translation to the best of my abilities.

Ik ben al heel lang aan het schrijven aan deze tekst. Ik heb ook lang getwijfeld onder welke vorm ik deze info openbaar zou maken. Ik heb lang getwijfeld of ik dit blogbericht wel onomkeerbaar in de zoekresultaten van Google zou moeten gooien, want ik besef meer dan ooit dat ik het risico loop op vele lange tenen te stappen en op vele broze schenen te trappen. Maar ik voel dat ik deze gevoelens naar buiten moet brengen en moet uiten. Er is namelijk ook al heel veel op mijn, ondertussen bont en blauwe, teentjes gestapt en tegen mijn schenen getrapt. Dus met het risico nog maar een handvol mensen over te houden die effectief van mijn gezelschap zouden genieten als we in dezelfde ruimte zouden vertoeven, gooi ik het eruit.

Ik heb mij in mijn leven nog nooit zoveel moeten verantwoorden om bepaalde keuzes als dat ik dat het afgelopen jaar heb moeten doen (ik eet nu al iets meer dan een jaar plantaardig, hoewel ik mijn officiële veganniversary pas zal vieren op 1 december 2018 daar ik niet zeker weet welke datum ik echt "totaal Vegan", whatever that means, ben geworden, en 1 december gewoon een arbitrair makkelijk te onthouden datum is). Vanaf het moment dat mensen te weten komen dat ik veganist ben en dus ook enkel plantaardig eet, is die wetenschap blijkbaar voldoende om mensen zich zeer ongemakkelijk te laten voelen. Plots is iedereen voedingsdeskundige en plots is iedereen zeer bezorgd over mijn gezondheid en moet ik nu plots dringender dan ooit mijn bloedwaarden laten controleren. Plots weet iedereen perfect hoe goed de dieren in de massaindustrie en de proefdieren in de medische industrie wel behandeld worden, plots is iedereen klimaatexpert, plots weet iedereen zeker dat dieren geen echte gevoelens hebben (al twijfelen ze dan wel over de innerlijke belevingswereld van hun geliefkoosde huisdier woefke de hond of miauwke de kat.) Mensen spreken er mij te pas en vooral te onpas over aan, men lokt zelf discussies uit om me dan zonder argumenten op de man spelend de grond in boren. Wel, ik pik dat niet.

Ik vind dat allemaal maar een zeer raar fenomeen. Ja ik eet plantaardig, koop geen wol, leder of andere dierlijke producten. Mijn motieven daarvoor zijn van filosofische, ecologische en morele aard en zeer wetenschappelijk onderbouwd (en als u daar een echte discussie over wenst te houden dan wil ik u gerust van wereldschokkende documentaires en artikels voorzien. Als u al die informatie tot u heeft genomen en de tijd hebt genomen om dat te laten bezinken, dan wil ik graag met u aan de tafel zitten om verder te praten en, indien u dat wenst, u te helpen met uw omschakeling naar een plantaardig eetpatroon.). Ja ik heb al deelgenomen aan activiteiten die de veganistische levensstijl proberen te promoten en verspreiden zoals de Vegan eetfestijnen van de prachtige organisatie Leaf of veganistische grootschalige evenementen op de vismarkt in Brussel of in Flanders Expo in Gent (wees gerust, we houden daar met ons raar beperkt clubje geen veganistisch alternatief van de Hitlergroet, het enige wat we daar doen is al ons geld uitgeven aan lekker eten tot ze ons kunnen rollen). Ja ik sponser maandelijks de organisaties 'BE Vegan' en 'Bite Back' elk met een schamele 2,5 euro per maand of dus amper 30 euro per jaar (ik plan deze bedragen wel te verhogen eens ik over een continu inkomen beschik.). Neen ik heb nog geen illegale zaken of onrust-aanwakkerende zaken gedaan zoals inbreken in een slachthuis of de ruiten ingooien van de lokale slagerij. Ja het is voor mij onomstotelijk bewezen dat de hele wereld en alle mensen en dieren beter af zouden zijn moest iedereen veganist zijn of moest iedereen minstens een plantaardig eetpatroon volgen en ja het is ook mijn bedoeling die boodschap op een actieve maar vredelievende manier te verspreiden. Ja ik sta zeer sterk in mijn schoenen, ja ik heb mijn onwrikbare principes en ja ik ben daarop zeer streng voor mezelf. Neen ik denk niet dat de wereld perfect zal zijn als iedereen Vegan zou worden, ja ik geloof wel dat met een veganistisch mensdom alle meest urgente problemen op wereldschaal minstens gedeeltelijk worden verholpen. Vertel me nu eens wat met al het bovenstaande eigenlijk mis is.

Onderstaande zaken en demotiverende praat heb ik ondertussen allemaal letterlijk meermaals mogen aanhoren. Ik geef hier en daar enkele commentaren en kanttekeningen bij de beledigingen.

* Ik ben blijkbaar een zeer ongezellige jongeman geworden. Daar kan ik mee leven. Men spreekt tenminste nog over 'jongeman', het had erger gekund.

* Ik gedraag me als een klein kind en durf de realiteit niet onder ogen zien. Ik ben het er niet mee eens, maar ik accepteer het als dat jouw mening is.

* Ik ben veel te idealistisch en daar wordt je toch alleen maar ongelukkig van. Akkoord, echter, ik heb het alternatief geprobeerd en mijn idealen en principes aan de kant schuiven daar werd ik nog veel ongelukkiger van.

* Ik ben Nobel maar naïef en dom. Liever Nobel en dom dan slim en bewust voor onrecht kiezen denk ik dan...

* Ik ben prekerig, belerend, betweterig. Excuses, ik zal mijn woorden beter proberen uitkiezen maar ik vrees dat het een beetje de aard van het beestje is. Ik zal eraan werken.

* Ik ben een extremist en extremisten zijn altijd slechte mensen en misschien zelfs gevaarlijk. Dit slaat kant noch wal.

* Met mij valt er niet te praten noch te discussiëren. Ok... Ik weet niet hoe ik hier op moet reageren.

* Ik ben blind of heb oogkleppen op omdat ik me hoofdzakelijk op voeding zou concentreren (wat trouwens absoluut onwaar is, bij de aankoop van onder andere al mijn kleding kijk ik naar vegan, ecologisch, duurzaam, eerlijke handel en eerlijk loon. Akkoord mijn smartphone is geen zogenaamde fairphone en ik bezit zeker nog onverantwoorde spullen die ik aankocht toen ik minder bewust in het leven stond, ik gebruik dat allemaal eerst op of tot het versleten is alvorens te vervangen door een beter overdacht alternatief. Is dat verkeerd? Alleszins kan ik me buiten vliegtuigtickets geen aankopen herinneren waar ik 'gemengde gevoelens' bij had sinds ik de stap naar Vegan heb gezet, ik dubbelcheck elke aankoop driedubbel sinds meer dan een jaar.) Zelfs als ik oogkleppen op heb, denk ik dat het nog steeds beter is om iets te doen dan niets. Elke maaltijd die jij nuttigt is een stem die je geeft aan de manier waarop je wenst dat er met dieren wordt omgegaan.

* Ik ben hypocriet als ik fruit eet want om fruit te produceren heb je bijen nodig. Met bijen KUNNEN we in symbiose leven, dat is heel wat anders dan uitbuiting. Maar het is waar dat bijen worden uitgebuit in de fruitindustrie en dat ik tot nu toe weinig oog heb gehad voor dat aspect. Het is één van de moeilijke hete hangijzers waar ik in mijn eigen voeding naar een oplossing voor zoek.

* Ik doe moeilijk om moeilijk te doen, geen vlees eten daar kunnen we nog inkomen maar wat is er nu mis met een glaasje melk of een simpel eitje. Die koe maakt sowieso melk aan en die kip legt sowieso een ei hoor, eigenlijk helpen we de dieren nog door hen van deze last te ontdoen en die producten te consumeren. Als je dit argument logisch klinken vindt, dan heb ik enkele zeer informatieve filmpjes voor je die heel je wereld op hun kop zullen zetten.

* Ik ben een dikke overdrijver. Wel, ik ben het uiteraard oneens als je dit vindt, maar je hebt recht op je mening.

* Alles wat ik doe maakt toch niets uit want je gaat nooit iedereen kunnen overtuigen. Ja, dat is nogal een nuttige bijdrage aan de discussie. Volgens die logica zullen we ook maar beter stoppen met afval sorteren zeker...

* Ik ben inconsistent en hypocriet want ik eet dan wel plantaardig maar ik consumeer wel nog producten zoals avocado's, soja, kokosolie, palmolie,... en daar bovenop heb ik ook al meermaals het vliegtuig als vervoermiddel gebruikt en maak ik nog gebruik van plastic. Akkoord, tweede heet hangijzer in mijn persoonlijke vegan filosofie. Alhoewel het soja-verhaal gewoon niet waar is (maar 6% van de wereldwijde sojaproducten is voor menselijke consumptie, het overgrote deel gaat naar veevoeder dus met dit argument schiet de carnivoor zich in de eigen voet), ben ik het eens met je dat we minder avocado's en oliën zouden moeten nuttigen alsook minder met het vliegtuig en de auto ons zouden moeten verplaatsen alsook bakken minder plastic zouden moeten produceren (liefst helemaal geen plastic meer als het even kan). Tout court zoveel mogelijk lokaal geproduceerde voeding is ook sowieso beter. Het is wel bewezen dat Vegan eten meestal een grotere positieve impact heeft op het milieu dan lokaal eten, maar de twee combineren is uiteraard het beste.

* Ik ben hypocriet als ik een mug doodklop die mij steekt of een wesp doodt die me aanvalt. Dit noem ik wettelijke zelfverdediging. Als je wil, hier wil ik gerust de discussie aangaan over de proportionaliteit van mijn actie ten opzichte van die van de mug/wesp.

* Ik gedraag mij alsof ik perfect ben en moreel superieur aan de niet vegan. Dit is gewoon onwaar en dit is een argument dat enkel gebruikt wordt door omnivoren die zich door mijn levensstijl zonder reden aangevallen voelen. Wat wel waar is, is dat de vegan levensstijl an sich overduidelijk moreel superieur is aan die van de omnivoor. Maar dat betekent niet dat ik als individu een moreel beter mens ben of me zo voel. Als jij je aangevallen voelt door de manier waarop ik eet of omdat ik je enkele feiten geef, dan is het misschien je geweten dat jou iets probeert te vertellen.

* Ik ben een polariserend persoon want ik spreek soms in een wij-zij retoriek. Akkoord, ik zie dat niet perse als iets slecht. Je hebt mannen en vrouwen, je hebt christenen en moslims, je hebt jeugdige mensen en mensen in hun tweede jeugd, ik begrijp niet wat het probleem is met het benoemen van een bepaalde bevolkingsgroep. Uiteraard moet je niet zonder meer veralgemenende uitspraken doen, maar als ik een wetenschappelijke of statistische uitspraak doe dan mag ik het toch wel over wij en zij hebben denk ik dan.

* Ik wil de vrijheid van de mensen inperken, van mij mogende mensen blijkbaar helemaal niets anders meer eten dan een wortel en broccoli. Als jij het eten van dierlijke producten als jouw vrijheid en keuze ziet, dan vergeet je de vrijheid en de keuze van het dier. Mijn levensstijl heeft niet als doel te beperken maar wel te bevrijden. Trouwens, zonder opscheppen, wie al van mijn kookkunsten heeft mogen genieten, weet dat we heel erg lekker en enorm gevarieerd kunnen eten op een plantaardig dieet. Wie dat niet kan inzien is degene met oogkleppen.

* Mijn vegan zijn wordt door sommige zelfverklaarde carnivoren geïnterpreteerd als de wens dat alle boerderijdieren uitsterven want ze hebben dan toch geen 'nut' meer. Om te beginnen, het feit dat je de waarde van een dier bekijkt als zijn 'nut' is net het hele punt dat vegans willen maken, dieren zijn ons niets verschuldigd, ze hoeven geen 'nut' voor de mens te hebben. De dieren kunnen perfect zonder onze bemoeienissen gelukkig wezen. Ten tweede, als jij met 'boerderijdieren' die genetisch gemanipuleerde vleesfabrieken bedoelt, ja dan heb ik liever dat die arme wezens stillaan uitsterven en uit hun lijden verlost worden. Die dieren zijn geselecteerd op dik en zwaar zijn, een diersoort die te zwaar is om zichzelf voort te planten zonder invitro, zou nooit bestaan hebben zonder bemoeienissen van de mens.

* Ik ben een onrespectvolle onruststoker als ik het raar vind dat ge uzelf een dierenvriend noemt terwijl ge voor mijn ogen spek met eieren eet en een glas melk naar binnen zwelgt. Het spijt me maar neen, dan ben je geen dierenvriend, je bent hooguit misschien een huisdierenliefhebber, maar je bent geen dierenvriend. Verander 'dierenvriend' in 'kindervriend' in jouw retoriek en je begrijpt hoe absurd je in mijn oren klinkt.

* Ik ben een flauwerik waarvan ze het gevoel voor humor bij de geboorte zeker moeten geamputeerd hebben als ik niet kan lachen als ge mij voor de zoveelste keer vraagt of ik niet wil proeven van die overheerlijke ganzenlever of dat prachtig stukje paardenvlees. Ja als ik dezelfde grapjes voor de dertigste keer hoor, dan vind ik ze niet meer grappig, excuses dat ik dode dieren en dierenmishandeling niets om mee te lachen vind. Jij mag me zuurpruim noemen, als je dat leuk vindt.

* Ik zit wel erg rap op mijn paard. Veganisten rijden helemaal niet te paard. #facepalm

* Ik ben vast zo een anarchistische geitenwollensokkenhippie die vast en zeker op de PvdA of piratenpartij stemt. De oorspronkelijke betekenis achter anarchisme is dat een bestuursorgaan zoals een overheid een dure en trage overbodigheid is omdat in de theoretisch perfecte maatschappij elk individu in die maatschappij volledige verantwoordelijkheid voor zijn eigen daden durft opeisen en de gevolgen ervan aanvaardt. Dat is inderdaad misschien wel mijn droom. Bovendien, vegans dragen geen wollen sokken, ook niet als de wol van geiten komt #DoubleFacepalm. Ja ik ben zeker en vast een hippie, ik aanvaard het compliment. Ik begrijp niet wat mijn politieke voorkeur ermee te maken heeft, maar als je het dan toch wilt weten, er is geen enkele partij die belichaamt wat ik zou weerspiegeld willen zien in de maatschappij. Ik denk dat ik me op dit moment nog het beste bij Groen kan vinden, maar ook die partij zegt en doet soms dingen waar ik pal van achterover val.

Zo de frustraties zijn er even uitgeschreven.

Dat doet deugd.

De volgende keer dat je met een veganist discussieert, kan je misschien met betere argumenten afkomen (de vraag is natuurlijk of je goede argumenten kan verzinnen om niet vegan te zijn), het zijn meestal mensen die weten waarmee ze bezig zijn, anders zouden we er niet bewust voor kiezen 'de rare ambetanterik' uit te hangen, of denken jullie misschien dat het leuk is om overal gezien te worden als 'de speciale'. Veganisten zijn ook maar mensen, we maken ook fouten, daar mag je ons gerust op aanspreken. Een klein beetje respect zou echter niet misplaatst zijn. We proberen een voorbeeld te stellen, we proberen te tonen dat het anders en beter kan door die verbetering zoveel als we kunnen zelf te belichamen. Zit ons niet uit te kakken maar help ons liever nog beter te doen op de punten waar we nog hopeloos falen. Wij, de rare kwieten, vinden het jammer dat de mensheid het potentieel heeft letterlijk een hemel op aarde te creëren door met zorg en respect om te gaan voor alles wat leeft, maar er dan toch grotendeels actief en bewust voor kiest zoveel als mogelijk te vernietigen.

Die laatste alinea was te prekerig vrees ik... Achja, tis eruit.

Vegan groetjes.

B. Supertramp.

PS: Driehoek, Banaantje, Patatje, Sushi, peanutbutterqueen, Julie, Sweet Chili, I miss you guys, we will change the world, somehow, I promise.

1. Saskia:
    29 november 2018
    Bam! Der boenk oep. Al moet ik zeggen dat jij toch wel heel veel hebt mogen aanhoren. Wow. Ik schrik er zelfs van.

Ik hoop dat je in de toekomst mensen leert kennen die jou accepteren zoals je bent. Of course you have us now hehe maar ik heb het meer over de "zij" :)
  2. B. Supertramp:
    29 november 2018
    Merci en tis wel een bericht dat focust op het negatieve, er waren ook veel positieve momenten :)
  3. Mia:
    30 november 2018
    Hallo Ben, ik begrijp je volkomen, en als je echt heel graag wil weten waar al de reacties van komen zou ik zeggen, welkom in de 3 dimencionale wereld, een wereld van polariteit, contrast,....als je een spel speelt is het belangrijk de regels te begrijpen.....wat hier speelt heeft alles te maken met de wet van aantrekking, een universele wet, het Ik dat een keuze maakt, wanneer deze 1puntig gericht is manifesteert het zich vrij snel in zijn/haar werkelijkheid, jou keuze, be vegan, is blijkbaar niet 1 puntig, ook het contrast heeft jou aandacht gekregen......OMDAT......dit is een soort van verantwoording, verdediging van jou keuze en vandaar ook het kontrast, al de aanvallen.....als je iets kiest te zijn of te bezitten, kies het dan gewoon omdat jij dat wil, omdat jij dit leuk vindt en niemand zal jou nog aanvallen, ben je echt geintreseerd om hierover meer te ontdekken dan verwijs ik graag naar youtube, Abraham met Ester Hicks of Bentinho Massaro, als eenmaal een van deze sites bezocht hebt krijg je vanzelf tal van andere gerelateerde video's aangeboden. Maak je keuze vriend in alles wat je doet, maar wees nooit meer ergens tegen, weet dat alles binnen de schepping zijn plaats heeft ook onze miskleunen, leven is een leerproces met vallen en opstaan, als je anderen wil inspireren wees dan een voorbeeld zonder kritiek op hun manier van zijn....namaste.....alhoa....so much love......❤️💛💚💙💜😘
  4. B. Supertramp:
    4 december 2018
    Mía, Dankje voor je reactie, leuk dat mijn blog ook door mensen die ik niet ken gevonden wordt. Ik zal Ester Hicks en Bentinho Massaro eens opzoeken want ik begrijp je punt wel niet helemaal. Groeten